Contrasten: van zon naar sneeuw in Japan

16 december 2009

We waren het vorige verhaal geëindigd met onze avonturen op de tropische eilanden van Japan vandaar dat we hier de draad weer oppakken.

Tropische eilandjes:

Vanuit Ishigaki zijn we namelijk een dagje naar Taketomi gegaan een klein eilandje met karakteristieke huisjes en mooie witte zandstranden. Hier hebben we schitterend gezwommen en genoten van het heerlijke zonnetje. De dag erna hebben we nogmaals een autootje gehuurd om Ishigaki te verkennen. Jan navigeerde ons door kleine weggetjes naar verschillende mooie plekjes op het eiland. ’s Middags hebben we mooi gesnorkeld op een mooi afgelegen strandje in de verzengende hitte... De laaste dag nog wat inkopen gedaan en toen zijn we (met een gratis upgrade naar Business Class) terug gevlogen naar Osaka.

Osaka

In Osaka hebben we afscheid genomen van Myrthe, Renee en Jan die de dag erna weer naar huis vlogen. Gert-Jan, Aniek en Mark zijn toen naar een capsule hotel gegaan. Dit was een van de meest trieste plekken die wij op aard hebben mogen aanschouwen. Zo waren er vieze ouwe mannetjes die in de lobby natuursites aan het checken waren en nog veel ergere dingen.... Ook was de vrouwen afdeling alleen met een sleutel te bereiken. Check de fotos voor onze mooie bedjes J. ’s Avonds hebben we tot in de vroege uurtjes het nachtleven van Osaka nog maar weer eens verkend, erg gezellig!

Tempelroute op Shikoku:

Met een brakke kop zijn we vanuit Osaka op weg gegaan naar Tokushima. Tokushima is een goede plek om een start te maken met de 88 tempel route. Dit is een route van 1200 km die rondom het hele eiland loopt langs 88 tempels. Een route die een boeddhist een keer in zijn leven gelopen moet hebben.

Toen we de toerist informatie tot een zekere mate van wanhoop hadden gedreven door wat moeilijke vragen over de route zijn we naar ons hostel gegaan waar we Paul en Jeroen tegen kwamen.

Tempelroute dag 1:

Vanuit Tokushima zijn we de dag erna begonnen met de tempelroute. Nadat we op tempel 1 de nodige accessoires gekocht hadden zoals een hoed en een stok zijn we vol frisse moed begonnen aan de eerste dag. Deze eerste dag hebben we 8 tempels gehaald en ongeveer 23 km gelopen. Door een vriendelijk vrouwtje zijn we toen met 2 auto’s naar een hotel in de buurt gebracht waar we heerlijk genoten van een warm bad en udon noodles ;-)

Tempelroute dag 2:

De dag erna was een heftige dag. Om half zes g ing de we kker en daarna stonden we al relatief snel met stok en al klaar om te gaan wandelen. De eerste 10 km gingen soepel maar daarna moesten we 12 km door de bergen heen naar een tempel (tempel 12) die hoog in de bergen lag. Dit was een erg mooie route maar wel afzien.. Gelukkig zag je de mooiste vergezichten onder weg en had je het idee dat je in Japan ook een heel eind van de beschaving was gekomen. Vanuit tempel 12 volgde toen een afdaling van ongeveer 8 km. In het eerste dorpje dat we toen tegen kwamen (waar de tijd leek te hebben stilgestaan...) hebben we in een klein authentiek Japans gasthuis voor pelgrims geslapen.

Tempelroute dag 3:

De laaste dag was ook nog een stevige wandeling van 28 km langs kleine dorpjes en tempels. Gelukkig hadden we voorgenomen om indiase curry te gaan eten, die zorgde dat er in ieder geval een grote motivatie was om snel thuis te komen ;-). En uiteraard smaakte deze ook voortreffelijk ;-). Hierna hebben we maar even de locale sake aan een proef onderworpen.

Op weg naar Takayama:

Na afscheid te hebben genomen van Paul en Jeroen volgde weer een dagje bussen....8 uur met een korte starbucks tussenstop in Osaka. Vandaag zaten we dus weer met een brakke kop in de bus (sommige wat brakker dan de anderen...). Deze reis voerde naar Takayama, een dorpje in de Japanse alpen. In contrast met het begin van de week (30 graden op Ishigaki...) is het nu-3 graden en valt er sneeuw..

Morgen gaan we de omgeving maar eens onveilig maken ;-).

Veel groetjes aan de trouwe lezers uit de sneeuw van Japan!

Gert-Jan, Aniek en Mark

p.s. voor een uitgebreider verslag van de tempelroute kijk op de weblog van Paul en Jeroen http://www.japan_nareis.reislogger.nl

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. TES & CO:
    Hallo luitjes,
    Fijn om weer wat van jullie te lezen.
    Al een beetje bekeerd tot het boeddhisme of toch maar niet? In ieder geval zijn jullie weer heel wat bijzondere ervaringen rijker.
    Intussen delen we met jullie de sneeuw, want hier in Twente sneeuwt het sinds enkele uren.
  2. Henriette Smeets:
    Hallo pelgrims,
    Leuk weer iets van jullie te horen...
    En.... nu skiën met de hoedjes op en de stok in de hand?? Ook weer slapen in zo'n capsule hotel (ahum...)? (Lijken net diepvrieskisten...) Geniet nog een laatste weekje in Japan; hier sneeuwt het nu ook... is best een gezellig sfeertje... dus kunnen jullie langzaam weer wennen aan Nederlandse weersomstandigheden. Mark, ik verheug me erop je volgende week weer te zien!! Ben heel erg benieuwd naar alle foto's en de verhalen... Kisses, Hub, Vera, Henriëtte
  3. Sjoerd:
    17 december 2009
    Wow, een land vol contrasten zo te zien! Zijn jullie nu bekeerd tot het boeddhisme? Succes in de sneeuw!

Sjoerd & Maaike