Sneeuw, sneeuw, sneeuw!

21 december 2009

Bij dezen nog even een voorlaatste berichtje, over onze avonturen van de laatste paar dagen in de sneeuw.

Ons laatste bericht eindigde in Takayama een plaatsje aan de voet van de Japanse Alpen. Toen we aan kwamen in Takayama bood een vriendelijke man van ons hostel ons aan om de dag erna naar Shirakawa-Go te gaan, een dorpje met leuke huisjes.

De dag erna zaten we dus met een aantal andere personen uit ons hostel in een autootje op weg naar dit dorpje. Toen we er bijna waren raakte de auto in een slip en... we knalden tegen de vangrail! Gelukkig kwam alleen de auto gehavend uit de strijd dus het viel allemaal wel mee. De chauffeur bleef echter ultiem rustig en leidde ons nog rustig rond door een museum (nadat hij een trap tegen de deur van de auto gegeven had om hem open te krijgen ;-)). Na het museum werden we gedropt in het dorpje waar we door de diepe sneeuw gewandeld hebben. Gert-Jan heeft hier zijn “sneeuwpopbouwkwaliteiten” nog even geëtaleerdJ.

De volgende dag hebben we nog wat rondgekeken in Takayama. Een best leuk dorpje met oude huisjes dat wat weg heeft van Kyoto/Nara. Nadat we de locale supermarkt weer geplunderd hadden zijn we op weg gegaan naar Nagano. Deze busrit zorgde ook weer dat ons adrenalinepeil weer iets om hoog ging... De bus reed over besneeuwde bergweggetjes waarbij hij af en toe leek te slippen. Gelukkig kwamen we hier ook weer zonder kleerscheuren uit. In Nagano aangekomen moesten we nog op zoek naar ons hostel. Nadat we een hele tijd hadden rondgewandeld door de diepe sneeuw vonden we (met de hulp van wat vriendelijke Japanners) ons hostel. Dit was een steenkoude maar mooie tempel die ouder was dan 100 jaar. Erg "cool" dus!

Nadat we na even rillen allemaal in slaap gevallen waren ging om zes uur weer de wekker. Dit keer weer om een tempel ceremonie bij te wonen in de grote en bekende tempel Zenku-ji. Dit was erg gaaf maar ook weer... steenkoud. Toen Gert-Jan zeer erg begon te beven zijn we maar opgestapt. Weer cool dus ;-). Toen we allemaal weer een beetje waren opgewarmd zijn we op weg gegaan naar Shiga –Kogen. Een plaatsje in de bergen waar je hete bronnen hebt in de sneeuw. In een van deze hete bronnen zitten allemaal kleine aapjes te badderen. Een erg leuk gezicht. In de avond zijn we hier nog door een klein dorpje gewandeld waar vaag genoeg iedereen in de badjas liep omdat ze in een van de warme baden gingen! Ook vond je hier op de hoek van de straat eieren die lagen te koken in het warme bronwater.

Gisteren zijn we vanuit Nagano weer op weg gegaan naar Tokyo (nadat we de Starbucks nog eens aan een kritisch onderzoek onderworpen hadden :-)). In Tokyo gaan we de komende 2 dagen nog wat dingen doen en bekijken. Zo gaan we bijvoorbeeld naar de Vismarkt om hopelijk wat goede tonijn of zalmsushi te scoren J

Heel veel groetjes en veel succes met de voorbereiding van de kerst!