Eindelijk rust, maar toch nog niet helemaal :-)

29 november 2009

Dag trouwe weblogvolgertjes in spe,

Onze belofte om deze weblog bij te houden wordt bij deze ingelost, van nu af aan kunnen jullie ons volgen in Japan. We schrijven je vanuit een super relaxt hostel in Fukuoka, gratis internet, goede bedden, een fijne sfeer, daar hadden we wel behoefte aan afgelopen slopende dagen en nachten.

Maar laten we bij het begin beginnen. Je hebt natuurlijk op de weblog van de studiereis gevolgd hoe we op vrijdag en zaterdagochtend in tranen afscheid van andere reizigers hebben genomen. Van daar af stonden we er alleen voor. De eerste dag van onze twee week durende vakantie ging vooral op aan het heen en weer verslepen van onze koffers die verstuurd dan wel opgeslagen moesten worden. Toen al deze logistieke rompslomp achter de rug was pakten we een gehuurde fiets en hebben we fietsarmageddon Kyoto onveilig gemaakt met  hightech schroot. Over heuvels, dalen, trottoirs, snelwegen en tempels hebben we eigenlijk maar een zeer klein deel van Kyoto bekeken. Maar de hoogtepunten hadden we wel te pakken! We hebben alleen het zilveren pavilioen en de drukste marktstraat bekeken. We kwamen tijd te kort om het gouden pavilioen, bambobush en kastelen te zien. Gelukkig zorgde het ontwijken van kamikaze bejaarden en snijdende taxis voor een hoop verstrooiing.

`s Avonds vertrok de nachtbus om 10 uur richting Fukuoka. Al onze angsten over oververhitte bussen tussen klam zwetende sumoworstelaars kwam gelukkig niet uit. De bus bleek voorzien te zijn van uitermate vorstelijke zetels en afscheidingsgordijnen waardoor eenieder zich in zijn eigen koninkrijk kon wanen. Om 7:30 kwamen we desondanks de luxe toch geradbraakt aan in Fukuoka.
Deze dag hebben we, sommigen als slaapwandelaars, een ietwat lelijk maar wel duur shoppingcentrum bezocht, niet echt noemenswaardig. De aangelegde binnengracht verbeterde het ook niet, kunnen we in Nederland toch echt beter.

De finale van het sumoworstelaarsfestijn was echter wel indrukwekkend. In een zinderende hal vol krijsende Jappanners gingen de grote bonken vlees elkaar te lijf. Een tweestrijd duurt ongeveer 10 seconden en wordt vooraf gegaan door een minuuuuutendurend ritueel waarbij de sumoworstelaars op de grond stampen, handen klappen, elkaar als rivaliserende pitbulls in de ogen kijken en toch weer gaan staan om nog wat handen te klappen en stampen te doen. Voor ons iet wat onbegrijpelijk maar de Jappaners gingen uit hun plaat. De tweestrijd kan het best beschreven worden als een orkaan van duwen, trekken en slaan. En nu zitten we hier met de andrenaline en slaap in ons lichaam nog wat na te bieren. Morgen gaan we weer vroeg op om de bus of trein richting Nagasaki te nemen. Om woensdag weer terug te keren naar Fukuoka.

Konbanwa!

Renee, Aniek, Mark, Gert-Jan, Jan en Myrthe

1. Marleen:
    Hey Allemaal,

Leuk om jullie eerste verhaal te lezen! Geniet maar verder van jullie doorreis. En als jullie weer nieuwe gekke Japanse rituelen ontdekken, lees ik ook die graag weer!

Liefs Marleen
  2. Henriette Smeets:
    Hallo avonturiers,
    Vera en ik zitten hier weer te genieten van jullie verhaal... buiten is het echt ongezellig Nederlands herfstweer! Hopelijk is het bij jullie anders... wij wensen jullie een lekker lachend zonnetje!! Wij gaan zo naar de Kerstmarkt alvast een beetje sfeer proeven... helaas wel geen Sumoworstelaarfestijn. Geniet van jullie verdere reis; en dames... laat de heren jullie maar eens lekker verwennen!!!! Wij blijven jullie meevolgen. Voor ons is het net of we een beetje mogen meereizen!! Heel veel liefs van ons allen: Hub, Vera, Henriëtte Smeets
  3. Sylvia en Jan:
    Hallo jullie,

Opa en Oma vonden het skype-avontuur met hun kleinkind wel erg bijzonder. Opa had extra zijn beatcher meegenomen zodat hij de beelden ook een beetje kon zien. Leuk toch.
    Nog veel plezier de komende paar weekjes. En zoals Henriette al zei het is hier winderig herfstweer, genieten jullie maar van het lekkere japanse zonnetje.
    We lezen mee. Groetjes Jan en Sylvia
  4. Rob Schoot Uiterkamp:
    Dat allen,

Klinkt als een bijzonder leuk avontuur! Veel plezier nog en succes met het missen van jullie terugvlucht...

Het leven is zo slecht nog niet!

Groet,
    Rob
  5. Pieter:
    30 november 2009
    TG en BMT studeren, en dan NOG ADRENALINE fout spellen!
    Maar mooie shit hoor!
  6. anke:
    Hey mensen,
    gaaf hoor zo'n reis. En helemaal tradities bekijken is leuk, sumoworstelen de beste!
    Anke
  7. TES & CO:
    1 december 2009
    Lieve Luitjes,
    Eindelijk in een wat kleinere groep verder. Geeft misschien ook wel even wat meer rust. Mooi dat we jullie ook nu kunnen volgen. Natuurlijk zijn we benieuwd naar wat jullie nu allemaal zullen gaan zien en ondernemen. We begrijpen alleen niet zo goed hoe die Sumoworstelaars zo'n gewicht kunnen krijgen. Toch niet alleen van de toast 's morgens?